فاطمه شهیده س
مظلومیت حضرت فاطمه زهرا س

 

گفتار اميرالمؤمنين در خاكسپارى حضرت زهرا س

 

السلام عليك يارسول‏اللَّه عنى و عن ابنتك النازلة فى جوارك والسريعة اللحاق بك قل يا رسول‏اللَّهعن صفيتك صبرى، ورق عنها تجلدىالا ان لى فى التأسى بعظيم فرقتك و فادح مصيبتكموضع تعزفلقد و سدتك فى ملحودة قبرك و فاضت بين نحرى و صدرى نفسك.
فانا لله و انا اليه راجعونفلقد استرجعت الوديعة و اخذت الرهينة اما حزنى فسرمد، اما ليلى مستهد الى ان يختاراللَّه لى دارك التى انت بها مقيم و ستنبئك ابنتك بتضافر امتك على هضمهافاحفها السؤال و استخبرها الحالهذا و لم يطل العهد و لم يخل منك الذكروالسلام عليكما سلام مودع لا قال و لا سئم فان انصرف فلاعن ملالة و ان اقم فلاعنسوءظن بما وعداللَّه الصابرين. 1                                                         
درود بر تو اى فرستاده خدا از من و دخترت كهدر جوارت آرميده، زودتر از ديگران به تو رسيدهاى فرستاده خدا مرگ دخترگراميت عنان شكيبايى از كفم گسلانده و توان خويشتن‏داريم نمانده اما براى من كهسختى جدايى تو را ديده و سنگينى مصيبتت را كشيده‏ام جاى تعزيت است.                                           
تو راتكيه‏گاه ساختم در آنجا كه شكاف قبر تو بود و جان گراميت ميان سينه و گردنم از تن مفارقت نمود. «همه ما از آن خداييم و به سوى خدا بازمى‏گرديم» امانت بازگرديد. ورهن گرفته شد كار هميشگى‏ام اندوه است. و شبهايم شب زنده‏دارى تا آنكه خدا خانه‏اىرا كه تو در آن به سر مى‏برى برايم گزيند (و اين غم كه در دل دارم فرونشيند) و بهزودى دخترت تو را خبر دهد كه چگونه امتت فراهم گرديدند و بر او ستم ورزيدند، از اوبپرس چنانكه شايسته است و خبر گير از آنچه پيش آمده است كه ديرى نگذشته و ياد توفراموش نگشته. درود بر شما درود كسى كه خداحافظى كند (وداع نمايد) نه كه رنجيده استو راه دورى جويد.                                                
اگر بازگردم نه از خسته جانى است، و اگر بمانم نه از بدگمانىاست بلكه اميدوارم بدانچه خدا صابران را وعده داده استو در روايتى ديگر در دنبالكلماتش خطاب به رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله اينگونه (درددل را با آن سروركائنات) ابراز مى‏كند (2
اى رسول خدا... فبعين اللَّه تدفن ابنتك سرا و يهضمحقها قهرا و يمنع ارثها جهرا... دخترت در پيش نظر خدا به خاك سپرده شد بدون آنكهكسى از دشمنان از دفنش آگاه شود حق دخترت را به ظلم گرفتند و ارثش را از وى منعكردند... تا آنجا كه فرمود:
نفسى على زفراتها محبوسة -ياليتها خرجت مع الزفرات 
لا خير بعدك فى الحيوة و انما -ابكى مخافة ان تطولحياتى
در هجران فاطمه نفسم درسينه‏ام محبوس است اى كاش جان من با نفسم بيرون مى‏آمد
اى فاطمه بعد از توخيرى در زندگانى نيست فقط گريه‏ام براى اين است كه مى‏ترسم عمرم پس از تو طولانىشود.
پی نوشت

1 - نهج‏البلاغة، دكتر شهيدى/ 
2ـ ناسخ، ج 1/ 230




تاریخ: دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط قناد

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 1490
بازدید کل : 40554
تعداد مطالب : 326
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


دعای عظم البلا
دعای فرج  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
ذکر کاشف الکرب  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
روزشمار فاطمیه سوره قرآن ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم انقلاب اسلامی
.  .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




ابزار های عاشقانه برای وبلاگ

کد زیبا سازی لینک ها



کد کج شدن تصاوير